Inspireerituna EPALE blogikoolitusel ühe Eesti suurfirma koolitusjuhi väitest, et Eesti koolitusturul on AINULT igavad koolitused ja koolituspakkumised on kõik ühesugused, viisime läbi lihtsa lühiküsitluse andes koolitus- ja personalijuhtidele võimaluse väljendada ootusi koolitustele, koolitajatele ja koolituspakkujatele. Vastustest lähtuvalt saavad koolituste pakkujad teha omad korrektuurid.
Küsitluses oli 9 küsimust ja vastajaid oli 56.
Milliseid koolitusi ja koolituspakkumisi Eesti firmadesse koolitusi tellivad isikud siis vajavad?
Kokkuvõtvalt ootab Eesti koolitusturg uusi ja huvitavaid lähenemisi, kus koolituspakkumises on kirjeldatud nii tellijapoolsed soovid kui ka koolitaja oma lähenemine. Eesti klient ei soovi nn "külmasid kõnesid" vaid soovib koolituste kohta infot leida interneti vahendusel. Tellija peab heaks tooniks, et koolituse pakkuja küsib tema soovi koolitusmeetodi osas ja täpsustusi enne koolituspakkumise koostamist oodates, et koolitus on sihtgrupi eripära arvestav.
Koolituse pikkus sõltub koolitusest ja teretulnud on lühikoolitused ettevõtte traditsiooniliste ürituste raames (suvepäevad, infopäevad jms). Koolituskoht sõltub koolitusteemast, samas eelistatakse koolitusi oma firmas või partneri juures majast väljas. Ka välismaal toimuvad koolitused pakuvad huvi. Enamus tellijatest valib koolitaja tema kompetentsuse järgi, teeb põhjaliku taustauuringu ja korraldab kohtumise.
Koolituste leidmine turult
Koolitusteemad eelistab 58,9% ehk enamus vastanutest leida internetist - seega peaks olema koolitusteemade pakkujate kodulehel teemad võimalikult korrektselt eksponeeritud, otsingusõnad täpselt määratletud ja otsingumootor optimeeritud.
Teiseks küllalt kaalukaks koolitusteemade valiku allikaks olid kolleegide/ tuttavate/ koostööpartnerite soovitused (35,7%).
Huvi koolitusTREFFi laadsete seminaride kohta, kus koolitajad oma teemasid lühidalt tutvustavad, puudus, ka ajakirjanduse soovitused ja otsepakkumised ettevõttesse (külmad kõned) ei saanud soosingut.
Koolitusteema ja sisu
57,1% vastanutest eelistavad, et koolitusteema ja sisu lähtuvad nii tellija koolitusvajaduse kirjeldusest kui sisaldavad koolitaja nägemust. Siinkohal on oluline hangete puhul see, et koolituspakkumises ei kirjutata ainult sõna-sõnalt, et pakutakse seda, mida küsitakse - just nii tekivadki need nö üheülbalised ja kloonitud koolituspakkumised, mida on valiku tegijatel tõsiselt igav lugeda ja raske valikut teha.
30,4% vastanutest kiitis heaks, et koolitaja võtab enne pakkumise tegemist lisaküsimusteks tellijaga ühendust.
Kombinatsiooni vastustest (other) valis 7,1%.
Koolitusmetoodika ja programm
53,6% koolituse tellijatest eelistab, et koolitaja küsiks tellijalt, millist metoodikat tellija eelistab. Soovitakse, et pakkumises kirjeldatakse lühidalt metoodikat, tuuakse välja teemad ja ajaline programm.
Koolitaja valik
Koolitaja osas valikut tehes, peetakse kõige olulisemaks kpolitaja erialaseid teadmisi (sh koolitamisoskused - vastav põhi- või täiendharidus) - 41,2%.
28,5% pidas oluliseks koolitaja sobitumist organisatsiooni ja sihtgrupiga (sarnased väärtushinnangud, lähenemine).
26,8% arvestab valikut tehes kolleegide, tuttavate ja koostööpartnerite soovitusi.
Koolitaja populaarsus ei ole oluline. Varasemaid kogemusi sama koolitajaga ei maininud olulise valikukriteeriumina ükski koolituste tellija, mis annab tunnistust eestlaste avatud meelest uuele ja huvitavale.
Koolituse kestvus
Koolituse kestvus oleneb eelkõige selle teemast (64,3%).
19,6% vastanutest eelistab lühikoolitust organisatsiooni ürituse raames (näiteks infopäev, suvepäevad vms).
Koolituskoht
Ka koolituskoha valik oleneb teemast. 23,2% vastanutest eelistab koolitada oma organisatsioonis või partneri juures oma majast väljas. 8,9% vastanutest sooviks koolituskohana näha välismaad.
Mis on koolitusturul hästi?
34,5% vastanutest arvas, et positiivne on, et tänapäeval on koolitusturul palju koolitajaid st on suur koolitajate valik ja sama arv vastas, et on postitiivne, et pakutakse palju erinevaid teemasid.
Mis võiks olla koolitusturul teisiti?
42,9% vastanutes peab oluliseks sihtgrupipõhist lähenemist st arvestamine inimeste, nende töö, koolituskeskkonna jm erisustega. Mainiti, et tihti tuleb koolitaja ühe ja sama loenguga erinevatesse firmadesse arvestamata tellija spetsiifikat.
41,1% mainis, et kvaliteeti oleks vaja tõsta - koolitajad peaksid õppima koolitamist (sisaldab ka koolitusprogrammide koosamist). Ei piisa vaid sellest, et oma ainet ja teemat teatakse, peab oskama ka seda edasi anda.
8,9% peab oluliseks tihedamat koostööd tellija ja koolituse pakkuja vahel
3 vastanut pidasid oluliseks innovaatilisust ja teistmoodi lähenemisi.
Koolituse tellijana koolitusturu muutja rollis
Tellija on alati turu korrigeerija ja seetõttu lisasime koolituste tellijatele ka küsimuse, kuidas nemad ise koolitusturgu muuta saavad.
60,7% vastas, et nad eelistavad teha põhjaliku taustauuringu ja kohtuda koolitajaga.
16,1% tõi välja struktuurse lähenemise arendus- ja koolitustegevusele organisatsioonis.
14,3% vastanutest usub, et abi oleks väga täpsest ootuste kirjeldusest koolituspakkumise küsimisel.
Vahepeal oli väga levinud juba välja valitud koolitaja ja koolitusel osalejate kohtumine enne koolitust. Antud küsimustikus eelistasid tellijad ise koolitajaga kohtuda ja osalejatega kohtumist pidas oluliseks 7,1%.
Üks vastanutest lisas, et oluline on investeerimida kursuste väljatöötamisse.
Vaid üks vastanutest vaatas olukorda globaalsemalt ja valikus muu (other), vastas, et koolituse tellijana saab ta koolitusturgu muuta analoogilistes küsitlustes osaledes, ajakirjanduse jt kanalite kaudu oma ootusi väljendades.
Praktilised ja huvitavad koolitused ja konsultatsioonid
Huvitavad ja arendavad artiklid
Harivad ja praktilised raamatud
|