Ilmus: Eesti Päevaleht On-Line 8. märts 2oo9
Autor: Katrin Aedma, KA Konsultatsioonid konsultant ja interaktiivsete õppemeetodite koolitaja
´Kurb öelda, aga jah, puuduv õpilane on vaid tema enda asi. Keegi
niimoodi kahjuks aitamas ei käi. Vaid siis tehakse midagi, kui
lapsevanem peale käib. Kurb aga see on tõsi. Palju asju on Eesti
koolisüsteemis valesti. Muidugi peaks selle asja eest vastutama
klassijuhataja,´ vastab minu küsimusele tuttav õpetaja Võrumaalt.
Kui laps on kodus haige, siis saavad teda aidata ainult vanemad
Kuna endal on hetkel 11. aastane poeg kodus, varvas taevapoole ja koolis
käia ei saa, siis tekkis teravam huvi teema vastu. Ennegi on see teema
päevakorras olnud, just nii nagu ka igasügisene koolitarvete ostmine ja
paberite panek kooliõpikutele, vihikutele.
Tundub tõeliselt jube, et riigis ei suudeta kokku leppida, millised
õpikud on koolitöö aluseks, millise mõõduga on vihikud, millise mõõduga
müügil saadaolevad kaaned jms. Kooliaeg tuleb tavaliselt nagu talv –
ootamatult ja segadust on iga aastaga pigem rohkem kui vähem.
´Kas teie koolis on järeleaitamise süsteem? No selline, et õpetaja
kaasab teisi õpilasi puuduva õpilase abistamiseks, saadab talle koju
töölehed, klassijuhataja teeb plaani, jalutab kõik aineõpsid läbi ja
korjab plaani info, milliseks kuupäevaks, mis peab olema õpilasel
vastatud? Nii rumala küsimuse esitasin pärast seda, kui olin surfanud
e-koolis, vaadanud ära, mis õppida ja imetlenud H tähtede rida lapse
hinnetelehel, võtnud ühendust kõigi õpetajatega, kellel oli e-koolis
meiliaadress ning saades vastuse vaid 2. protsendilt jne.
Sain koolist vastuse: ´Sellist süsteemi nagu Sina mainisid, ei ole
loodud. Ikka kehtib üks, et kui laps on kodus haige, siis saavad teda
aidata vaid vanemad. Loomulikult võivad ka kaasõpilased alati toeks
olla. Kui lapsel on klassis mõni sõber, siis see oleks parim variant.
Nii nagu ettevõtetes on personalisüsteemid, sisseelamiskoolitused,
arenguvestluste süsteem ja muud toredad ettevõtte arengut toetavad
protsessid, nii võiks olla ka koolis õpilaste arengu toetamiseks
pikemas perspektiivis kasu toovaid süsteeme.
Arenguvestlused lapsega – see on juba toimiv, kuid paraku tegevuse
elluviimisel puudus korralik selgitustöö, kuidas lastega
arenguvestluseid läbi viia ja milleks see vajalik võiks olla.
Kuulsin palju kriitilisi kommentaare eriti neilt õpetajatelt, kelle
jaoks oli selline asi uus ja võõrastav. Enne ikka õpetame õpetajaid,
siis saavad lapsed õpetaja vahendusel omandada oma teadmised ja
oskused. Ei tasu eeldada, et kõik teavad ja oskavad kõike.
Õpetaja saab suunata last märkama ja hoolima
Ehk on juba mõni kool, kus tõesti klassijuhataja aitab kaasõpilasi
kaasates puudujal saada vajalikud teadmised ja hinded. Sellisest
kaasaaitamise süsteemist on abi kõigil - nii koolil (õpetajatel,
õpilastel) ja kodul (õpilasel, lapsevanematel).
Õpetajal ei ole topeltkoormust, kui õpilane taas kooli tuleb,
kaasõpilased õpivad kaasinimesi märkama ja toetama, lapsevanemad saavad
kodus last toetada ja lapsel on kohustus õppida. Kui ta läheb tagasi
kooli, siis ei ole tal halb tunne, et ei jõua järgi.
Õppimises maha jäänud laps tunneb end rumalana, motivatsioon ja
õppeedukus langevad, kuid seda on võimalik teadlikul ennetada. Samuti
tunneb end halvasti väga andekas laps – tema vajab lisa töölehti ja
suuremat rakendust. Kõik lapsed vajavad koolis aga temperamenditüübist
jms. tuleneva isikupära märkamist.
Selline koos õppimise süsteem, mida pakkuda koolist eemal viibivatele
õpilastele, oleks üks väikene osa inimväärtuste integratsioonist
haridusse. Lapsevanema kommentaar: ´Päris paha on vaadata, kuidas õpetajatel on
savi puuduvast õpilasest ja pärast peedistavad, kui laps pärast haigust
kooli tuleb...
Kui ainult need õpilased ei segaks…
Nüüd siis laps. Kas ta ei saa ise hakkama? Vaadaku e-koolist õppimine
ja tehku oma asjad ära! Vaatab, teeb ja hindeid ikka ei ole, sest
koolis ta ju ei käi. Peale selle on teada, et algklasside lapsed
vajavad toetust – konkreetseid ülesandeid, abi, tunnustust ja tehtu üle
vaatamist.
Ja milleks need vanemad siis on? Vanemad on Eesti ühiskonnas selleks,
et lapsi sünnitada ja nende elementaarsete vajaduste ehk siis toit ja
elukoht tagamiseks st selleks, et tööd rabada. Õpilane on päeva jooksul
tihti rohkem kooli keskkonnas, kui kodus, seega kujundab kool õpilast
päris suures ulatuses.
Et, kas ma siis ei tea, et õpetajatel on niigi suur koormus, et veel selliste asjadega hakata jamama?
Üks tuttav koolidirektor ütles toredad sõnad: ´Muidu on meil koolis päris tore, kui ainult need õpilased ei segaks…
========================================================================
Koolipsühholoogina töötanud kriisipsühholoog Ülle Kalvik:
Koolides on mõeldud puudunud õpilaste järeleaitamisele, kuid kahjuks ei
toimi see süsteem alati. Koolides on nii abiõpetajaid, logopeede kui
sotsiaalpedagooge, kes klassijuhataja kõrval aitavad erineval põhjusel
puudunud õpilast.
Praktikas aga olen näinud, et kui laps läheb näiteks keemia
konsultatsioonile, saab ta õpetajalt riielda, miks ta pole ära õppinud
ja ei vasta järele, nüüd peab saama veerandiks halva hinde või jääma
suvetööle. Lihtsalt öeldes, konsultatsioonide aegu kasutatakse vaid
järeltööde tegemiseks!
Olen aidanud mitmeid õpilasi nii ema- kui võõrkeeles, ka on võimalik
kontrollida ajaloo või geograafia peatüki omandamist. Reaalaineid aga
on õpilasel üksi väga raske õppida. Seda enam, et igal õpetajal on
veidi oma stiil, kuidas ta õpetab ja mida nõuab.
Lapsevanem? Vabandust, mina, magistrikraadiga lapsevanem, ei oska oma
põhikoolis õppivat last õpetada. Aeg on muutunud ja programmid
erinevad. Ammutigi ei saa me nõuda siis järelaitamist neilt
lastevanematelt, kel keskkool lõpetamata. Aga laps peab klassi
lõpetama. Kui kõik lapsevanemad tuleksid ise oma laste õpetamisega
toime, milleks siis pedagoogilised ülikoolid?
Õpilane peaks saama järelõpet oma õpetajalt. Algklassides on meil
näiteks kasutusel kuni 7 erinevat aabitsat, isegi ühte päeva puudumata
teise kooli minnes on raske kohe jätkata.
Kindlasti sõltub järeleaitamine koolist ja selle kooli õpetajate
suhtumisest. Kes tahab mõtelda õpilasele ja aru saada tema aitamise
vajadusest, leiab selleks kindlasti võimaluse. Praegu saab õpilane
tihti hinde selle eest, mida ta ei tea. Kui täiskasvanu ei tea, siis ta
eksamile ei lähe. Õpilane PEAB minema.
Kui rääkida õpetaja koormusest, siis on ju ka kergemad perioodid nagu
vaheajad, mida ühelgi teisel elualal pole. Parem oleks õppida õpetajate
töökorraldusest ja õpilase abistamist lähiriikides, seal on leitud
palju erinevaid võimalusi.
Ja lõpuks. Praeguse tööpuuduse perioodil ehk jõuavad koolidesse
õpetajad, kes tahavad õpetada ja armastavad lapsi. Seni ju
pedagoogilist sobivust ei vaadata...
Kuldne kesktee on jagatud vastutus ja koostöö, kusjuures täiskasvanutel
on olulisem roll, sest neil on olemas kogemustepagas, mida lapsel
maailma asjadega toimetulekuks veel… või enam… ei ole… Nii arvan mina,
kuid võin eksida…
Tänapäeva lapsed vajavad hoopis uusi lahendusi õpimetoodikates ja eks oleks need omal ajal ka meile kasuks tulnud…
Vajalik on selgeks teha see, mis on õpetaja ja kogu kooli kollektiivi
töö eesmärk ja millised on olulised, millised vähemolulised tegevused
seda maailmas toimuvate arengute valguses. Kauplustes võib näha
müüjaid, keda segavad kliendid, sest nad julgevad kauba riiulitel segi
ajada ja tüütavad oma küsimustega, kui müüjal on vaja riiulitelt tolmu
võtta ning hinnasilte kleepida…
Kas sama toimub ka koolides?
========================================================================
Kersti Türk, Tartu Erakooli direktor:
Nii puuduva õpilase toetamine kui arenguvestluste läbiviimine on väga
tihedalt seotud kooli töötajate ja õpetajate hoiakutega ning kooli
kultuuriga – kuivõrd õppijakeskne ja õppimist toetav kool on.
Tartu Erakoolis (TERA) on puuduva õpilase toetamiseks võimalik leida
sobivaimaid ideid toetava õppe süsteemist. Sõltuvalt terviseprobleemist
on puuduval õpilasel võimalik saada kodus õppimiseks infot e-koolist,
võimalusel käia koolis konsultatsioonitunnis ja vastamas, et ei tekiks
suuri lünki, ja vajadusel saada ka individuaalset juhendamist nii
õpetajate kui kaasõpilaste poolt.
Alati arvestatakse tundides puudunud õpilase ajutise mahajäämusega ning
leitakse parimaid viise tema kiireks kohanemiseks. Samamoodi märgatakse
andekamaid ja luuakse neile tunnis võimalused täita lisatöölehti,
mingit teemat ise kaasõpilastele õpetada, leitakse võimalusi põnevate
lisalugemiste kaudu ja nt ringijuhendaja abina oma andekust arendada.
Loomulikult on väga tähtis koostöö lapsevanematega, nende kaasamine ja
pidev informeerimine lapse edasijõudmisest on suureks abiks.
Arenguvestlus on kaks korda aastas toimuv hea võimalus lapse
individuaalse arengu toetamiseks, õpilase enda vastutuse suurendamine
oma tulemuste, käitumise ja suhete eest, vajadusel ka probleemide
lahendamiseks sobivaimate tegevuste kokkuleppimiseks.
Kindlasti tunneb õpetaja end arenguvestlusi ette valmistades, juhtides,
korraldades kindlamalt, kui ta on saanud seda koolitusel harjutada või
on ise osalenud lapsevanemana/töötajana hästi läbiviidud vestlusel.
|