Allikas: Toivo Niiberg Toetudes mitmete uurijate töödele, esitan loetelu õpetaja käitumisviisidest, mis tekitavad õpilastes tugevat vastuseisu. Õpilastele ei meeldi õpetajad, kes:
- ei tunne või ei taha tunda noorte väärtushinnanguid;
- kalduvad tarbetult sageli eksponeerima oma võimu;
- toovad oma isiklikud mured ja probleemid ning kompleksid kaasa ainetundi;
- räägivad taga teisi õpetajaid;
- ei oska suhelda, kasutades parasiitsõnu (tähendab, arusaadav, iseenesest mõistetav, jne.) või omades stereotüüpseid liigutusi (vehivad kätega, jooksevad klassis ringi, tammuvad ühe koha peal või "tegelevad" ainult tahvliga jne.);
- kipuvad sildistama, lahterdama ja näo järgi hindama;
- on käitumises toored;
- kardavad avalikult tunnistada oma eksmusi, vigu ja ainealasi lünki (vahel on mõni õpilane isegi targem kui õpetaja);
- kohtlevad õpilasi kui objekte, mitte kui isiksusi;
- kaebavad õpilaste peale ja otsivad abi väljaspoolt;
- on pehmed ja järjekindlusetud ning neid on kerge tunniteemast kõrvale juhtida;
- ei õpeta selleks, et saavutada realistlikke, võimetele vastavaid eesmärke, tulemusi, vaid sunnivad ülisaavutustele, seades ebarealistlikke eesmärke;
- on ebaausad ja esitavad õpilastele põhjendamatuid pretensioone;
- on vähe tolerantsed, või puudub see omadus neil üldse;
- on tunnis vähe loovad ja õpetavad aastaid ühe konspekti ning kava järgi (isegi kontrolltööde küsimustikud ei muutu aastaid);
- on aheldunud õpikusse ja aineprogrammi;
- ignoreerivad või ei märkagi õpilaste tervisega seotud või muid õpilaste jaoks olulisi probleeme;
- peavad vimma minevikus toimunud pahateo pärast, ei andesta ja kipuvad tänitama;
- ei kuula, või ei taha, või ei oska kuulata õpilast;
- riietuvad isikupäratult.
Juba klassikalised uurimused 1970ndatel on välja toonud seda, millised on õpilaste ootused õpetajale. R. Nash (1976) leidis, et põhikooli õpilased pidasid headeks õpetajateks neid, kes hoiavad tunnis korda ja pigem on ranged; motiveerivad õpilast töötama, selgitavad materjali arusaadavalt ja vajadusel aitavad; on vaheldusrikkad ja ei tüüta; on oma otsustes õiglased, järjekindlad ja heatahtlikud.
Koolitajate koolitus - Kaasav koolitusstiil - Kuidas tunda mõnu koolitamisest
Raamat Mina ja Mehed
Haridustöötajate koolitus - õpikeskkonna loomine
|
Viimati uuendatud 05. mai 2011 |