Ilmus CV Online´s 21. o1.2oo9
Autor KA Konsultatsioonid koolitaja ja konsultant, tervisliku eluviisi ja reisifänn
Katrin Aedma
Tööpakkuja käitumine kajastab otseselt firma mainet ja näitab kogu
firma suhtlemiskultuuri. Paraku tehakse otsus kogu ettevõtte kohta
siiski iga üksikisiku käitumisest lähtuvalt st kui Pille jätab Peetri
meilile vastamata, siis on Peetri arust kogu ettevõte ebaviisakas ja
ülbe.
Eestis võib ilma põhjalikuma statistikata, tuginedes CV-Online'i klientide ja tuttavate kogemustele, julgelt
öelda, et üle poolte ettevõtetest ei tea elementaarsest suhtlemiskultuurist mitte midagi.
Inimese suhtlemisoskuse üheks indikaatoriks on just see, kui ta oskab suhelda edasi ka siis, kui sai talle mittesobiva vastuse!
Kuigi heaks tavaks on vastata kirja saamisel hiljemalt 24 tunni
jooksul, et kiri on kohale jõudnud, ei vaevuta seda tegema. Pole ka
vähe selliseid juhuseid, kus inimene näost näkku tere peale vaikib ja
pea kõrvale pöörab, kuid enamasti viisakas inimene nii ei tee. Sama
reegel kehtib kirjalikul suhtlemisel – kui me saame kirja (va spämm ja
masspostitus), siis me vastame.
Üldjuhul lõpetab kirjavahetuse see, kes alustas. Kui tööotsija saadab
meili ettevõttesse, siis ettevõtte vastab ja töötaja omakorda tänab
lühidalt vastuse eest.
Meilietiketi tundma õppimisel on abiks väike käsiraamat: ´Virtuaalse suhtlemise kultuur. Mida ma peaksin teadma
meilietiketist.
Huvitav on asjaolu, et paljud inimesed ei ole võimelised edasi
suhtlema, kui esmane pöördumine ei vasta nende ootustele või läheb
välja tavapärastest raamidest.
Kui otsid töötajat, siis arvesta:
- Iga inimene, kes ettevõttesse pöördub, olgu siis kas meili teel või helistades,
ootab vastust ja on ärevuses, kas ta sobib või ei.
- Olles tööpakkuja on Sinu võimuses oma ettevõttest jätta kas hea või halb
mulje.
Arvesta, et see kuulsus levib kui kulutuli. Tea, et inimliku ja toetava
suhtumisega on Sinu võimuses teha heategu ka siis, kui töökohta
kandideerijale pakkuda ei saa.
- Kui oled avaldanud oma kuulutuse, siis väldi muudatusi värbamisprotsessi
jooksul.
Sinu kuulutust loevad tuhanded inimesed ja pole kena, kui näiteks äkki
on lühenenud kandideerimise tähtaeg ja/või kuulutus lihtsalt kaob.
- Ole erinev ja aus. Kui leiad, et inimene ettevõttesse
oma profiililt ei sobi, siis kiida teda selle eest, mis tal olemas on,
ütle, mida vajad ja anna soovitused, kuhu ta veel võiks pöörduda.
Ära jäta tööotsijat teadmatusse
Koosta standardvastus, mida saad kiiresti kasutada ja saada võimalusel
sama tööpäeva jooksul teade, et oled meili kätte saanud, lisades,
millal ja millistel tingimustel võtad inimesega uuesti ühendust. Kui
inimene toob ise CV ja sooviavalduse ettevõttesse või saadab selle
käsipostiga, siis kindlasti teavita avalduse vastuvõtjat, millise info
ta peab kandidaadile ja millise aja jooksul andma.
Kui ettevõttes ei ole vastava pädevuse või ajaressursiga isikut, siis
osta teenus sisse. Hinnad ei ole sugugi kõrged võrreldes kasuteguriga.
CV Online pakub näiteks Osalise eelvaliku teenust,
mis teeb värbamisprotsessi tööandjale lihtsamaks. CV-Online töötab kõik
kandidaadid läbi, süstematiseerib info ja edastab tööandjale. Kui
ettevõte on valiku teinud, saadab CV-Online teistele kandideerijatele
viisakad äraütlemise kirjad.
Värbamisprotsess peab olema läbi mõeldud
Värbamise protsess peab olema ettevõttes korralikult kokku lepitud, et
oleks teada, kellelt kellele ja millise aja jooksul paberid liiguvad,
millal toimuvad otsustamised ja mis on need lubadused, mida saab
tööotsijale anda.
Arvesta, et iga töötaja on ettevõtte maine kujundaja ja ei ole mõtet
kulutada raha turunduse ja mainekujunduse peale väljaspool ettevõtet
meediat kasutades, kui ettevõtte protsessid ja kõige olulisemad
sõnumikandjad e oma töötajad, seda ei toeta.
Juhul, kui teate ette, et ei ole võimalik kiiresti reageerida,
palun lisage sellekohane info juba oma kuulutusse, näiteks lausega:
´Täname kõiki, kes saadavad oma CV ja sooviavalduse ning võtame
ühendust hiljemalt XX.XX.XXXX.
Kui otsid tööd, siis arvesta:
- Mitte alati ei pruugi Sinu saadetis kohale jõuda. Oota
nädal, kui kuulutuses ei ole teistsugust infot ja pöördu
järelpärimisega ettevõttesse. Ära eelda, et Sulle meelega ei vastata ja
peata end teadlikult halbade mõtete mõtlemisel.
- Juhul, kui Sinu pöördumisele ei vasta või tehakse seda
ebameeldivalt, ole õnnelik, et ebameeldiva sisekliimaga ettevõttes tööd
ei saanud. Iga lõpp on uue algus ja öö pimedusele järgneb päikese valgus!
- Kui kandideerimine on ebameeldiv, siis tee ise oma parim, et meelde jätta sellest ainult head kogemused.
Otsi neid häid asju ja korruta endale, sest siis on Sinu järgmised
kandideerimised lihtsamad ja neid ei varjuta ebameeldivad mälestused.
Mäletame ju eelkõige seda, mida oma peas korrutame ja millele lisame
oma emotsioonid. Mäleta head!
- Usu, et kui millestki ilma jäid, siis ainult selleks, et kuskil parem asi ootamas.
Läbilöögivõime on tore asi, kuid kõigile seda sünnipäraselt kaasa ei
ole antud. Paljude inimeste puhul on aga alandav kasvukeskkond võtnud
väiksemagi lootuse edukogemusele. Seda mõistes peaks iga ettevõtte aru
saama, et personali värbamine ei ole lihtsalt loomakarjast ühe töölooma
valimine vaid delikaatne ja läbimõeldud tegevus.
Häid suhteid soovides
Katrin Aedma
|