Et alustatut lõpule viia, tuleb alustada sellega, mis tõeliselt motiveerib. Esmaemotsioonist ainult ei piisa! Kuidas saavutada parimaid tulemusi olenemata valdkonnast?
Kirjutan siia lihtsad reeglid, mis aitavad igas valdkonnas saavutada suurepäraseid tulemusi. Kas oled alustanud dieeti mitu korda ning ikka ja jälle pooleli jätnud ilma, et jõuaksid suurepäraste tulemusteni? Või oled krooniline suitsetamisest loobuja? Kas Sul on selliseid tegemisi, mida oled soovinud oma ellu tuua, kuid oled mingil hetkel käega löönud ja alla andnud? Meil kõigil on. Seetõttu on kasulik õppimist alustada kohe õigesti, mõtelda, planeerida ja tegutseda, et hiljem rahuldusega suure töö vilju nautida. Selgitan Sulle, kuidas saada sellest raamatust maksimaalset kasu. Kirjeldan viit õppimise seisukohalt olulist teadmist, mille mõistmine ja teadlik rakendamine aitab Sul omandada mistahes uusi oskusi ja seda mitte ainult esinemistemaatikat silmas pidades.
Me ei saavuta tulemusi mitte teiste vaid enese jaoks.
Kui Sinu motivaatoriks on tahe meeldida kellelegi teisele peale Sinu enese, siis on see lühiajaline motivaator!
Otsi uus!
5 olulist õppimisprotsessi tegevust,
et saavutada suurepärased tulemused
1. Tea, miks Sa midagi teed!
Mis on see, miks Sa vajad seda, mida teed? Miks tahad olla seda teha? Mida Sa võidad, kui oseda teed? Mis juhtub Sinu elus, kui Sa seda teed? Mis muutub paremaks?
Need küsimused ei olegi nii kerged. On inimesi, kes vastavad praegu kohe sõnarohkelt ja innukalt ning on neid, kes vajuvad mõttesse.
Ülesanne
Kirjuta kohe siia oma motivatsiooni kirjeldavad laused.
Ma soovin olla X seepärast, et:
1. __________________________________________
2.___________________________________________
3.___________________________________________
Mis neist kolmest on kõige olulisem? See, mis paneb Sind kõige enam tegutsema ja annab Sulle kõige suurema rahulduse?
_______________________________________________
_______________________________________________
2. Õpi oma ala spetsialistilt – kuula, vaata, tee järgi!
Õpi neilt, kes seda, mida soovid saavutada, igapäevaselt ja hästi teevad! Kui Sa soovid suurepäraseks esinejaks saada, siis ei saa Sa õppida neilt, kes oskavad teoorias rääkida, kuidas peaks esinema, kuid ise oma esinemistega toime ei tule või ei oma ulatuslikke kogemus.
Tihti ei tea oma ala spetsialistid, kuidas ja miks nad saavutavad häid tulemusi. Jälgides ja tabades mustreid, olles valmis õppima veel ja veel, omandad oskused, mida soovid vallata.
Õpi neilt, kes teevad hästi seda, mida tahad Sina teha,
õpi neilt, kes oskavad hästi seda, mida Sina tahad osata!
3. Ole valmis õppima!
Jah, ma ju olengi, miks ma siis muidu siin seda loen?! Tore, kui oled. Juhul, kui meie õppimisvalmidus ei ole kogu õppeprotsessi kestel 10 punkti 10st, siis ei ole õppimisest kasu. Palun hoia teadlikult oma õppimistahet.
Kohe, kui Sa tunned, et motivatsioon hakkab langema, kohe, kui valid enese uue valdkonna koolitamise asemel lemmikteleseriaali või teed muid asendustegevusi, võta ette see nimekiri, kuhu Sa märkisid, MIKS Sa soovid olla suurepärane esineja. Loe, tunne, et Sa juba oledki seda ja astu valitud teed pidi edasi kuni saavutad tulemused, millest unistad. Kui Sa tahad uusi oskusi omandada, on väga oluline valmisolek õppida ja oskus motivatsiooni hoida.
Ja ka siis, kui tulemused on käes, ära lõpeta, vaid hoia end alati vormis, sest nii, nagu me saavutame vilumuse, nii oleme me võimelised selle ka kaotama ja nö rooste minema. Seda, kui väga oled Sa valmis õppima, saad Sa testida lihtsalt. Kui armastad näiteks telerit vaadata, siis kas oled valmis teleri vaatamise mõneks ajaks kõrvale jätma, et selle asemel lugeda seda raamatut siin ja harjutada, et saada suurepäraseks esinejaks? Kas oled valmis ükskõik millise endale meeldiva tegevuse vahetama mõneks ajaks õppimise vastu välja? Loodan, et oled.
Seega, kui õppimistahe hakkab kaduma, siis mõtle, miks Sa soovid omandada uut oskust? Mis on see põhjus? Mida see uus oskus aitab Sul elus saavutada? Miks Sa soovid esineda julgelt ja mõjusalt?
Kirjuta see veel kord siia:
Ma soovin X, seepärast, et
_______________________________________________
_______________________________________________
Ja nüüd kirjuta kogu see lause oma sõnadega:
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
_______________________________________________
Inimesed, kes on valmis õppima, on uudishimulikud ja mitte ainult ei kuula või loe, vaid töötavad materjalid läbi. Hetkel on minu kasutuses CD, mis aitab mul enda oskusi lihvida. Ma ei kuula seda CD-d lihtsalt niisama. Ma kuulan seda igal võimalikul juhul ja teen samal ajal endale märkmeid, kirjutan üles peamise, et seda siis ikka ja jälle endale korrata. Üldjuhul läheb uue harjumuse juurutamine 21 päeva, praktikast võin aga öelda, et tihti kulub uue harjumuse teadlikuks juurutamiseks sellisel tasemel, et tööle hakkaks autopiloot, mitmeid aastaid.
4. Ole valmis muutuma!
Idioodi definitsioon olevat, et idioot on inimene, kes tehes ühte ja sama asja ühel ja samal viisil, ootab erinevaid tulemusi. Kui tahad midagi muuta, siis pead muutuma. Kui jätkad vanade käitumismustritega, siis saad täpselt sama tulemuse, mille oled alati saanud.
Kui oled alati peljanud esineda ja sellest kõrvale hiilinud ning teed seda ka tulevikus, ei saa Sinust suurepärast esinejat! Kui aga oled valmis astuma välja mugavustsoonist ja uue asjaga tegelema igal võimalikult juhul, siis on tõenäoline, et Sinust saab ka suurepärane meister omal alal!
Me kõik teame, kui mugav ja turvaline on teha asju nii, nagu me oleme neid alati teinud. Needki tegemisedki ei ole ju kaasa sündinud, vaid me oleme õppinud neid ühel või teisel moel tegema. Alguses on uue asja õppimine keeruline, kuid mida enam pusime ja mida enam harjume selle keerulise asjaga, olgu see kasvõi kingapaela teatud viisil sidumine, seda oskusliku-maks me muutume ja seda kiiremini oleme võimelised tegevuse sooritama. Ümberõpe ei kulge aga paraku nii lihtsalt ja seetõttu, kui vähegi võimalik, jätkame nö vanal viisil.
Tihti ei ole ajendiks mugavustsoonist välja astuda mitte inimese enese suur soov, vaid keskkonna muutustest tingitud tegurid. Näiteks vahetub ülemus ja uuel ülemusel on uued nõudmised, kolitakse, muudetakse töökohta, saadakse vallandamisteade vms. Kui mugavustsoonist ollakse mingil põhjusel sunnitud loobuma, siis esimene reaktsioon on hirm ja ebamugavustunne uue ja tundmatu ees. Kui tegu tehtud, siis tekib hirmu asemel elevus, kogetakse eduelamust ja ahaa efekti, ollakse enesega rahul, uskumatu aga tegin ära. Ja siis kui hakatakse end juba suurepäraselt tundma, tekib uus mugavustsoon.
Erandiks on siin inimesed, kes jumaldavad adrenaliini, mis kaasneb mugavustsoonist välja astumisega, kes seavad enesele aina uusi ja uusi sihte, et neid siis saavutada ja kogeda iga kord seda mõnutunnet eneseületusest.
Nii ühe, kui ka teise inimese puhul on võimalikud äärmused – inimesed, kes kardavad paaniliselt iga muutust ja püüavad mugavustsooni jääda senikauaks, kuni vähegi võimalik ja inimesed, kes on sõltuvuses uuest adrenaliinikogusest ja ei suuda ilma piire ületamata elada.
Mugavustsoonist välja astumised võivad olla nii füüsilised kui emotsionaalsed. Mõlemal puhul tuleb harjumuspärane ja tavaline mingil hetkel unustada ja teha midagi harjumuspäratut ja tavatut. Vägisi ei ole mõtet end muuta. Kui on olemas vajadus, siis on muutmine ja muutumine põhjendatud ja hädavajalikud.
5. Muuda uus oskus osaks enesest!
Mis iganes uusi oskuseid omandad, harjuta seni, kuni need oskused on saanud osaks Sinu olemusest. Esinemise puhul harjuta seni, kuni julge esinemine on osa Sinu isiksusest – Sa tõused püsti ja esined igal teemal muretult, Sul on alati oskus ütelda julgelt midagi ilma, et sõnad suhu kinni jääks, hääl väriseks või pilt eest kaoks.
Inglastel on ütlus: “Fake it, fake it, still you make it!” Tõlkes tähendaks see, et teeskle, teeskle, kuni Sa selle ära teed või siis teeskle, teeskle, kuni Sa seda oskadki.
Vahel harjutame koolitusel mõnd võtet, näiteks täissõnumiga tagasiside andmist ja mõni osaleja toriseb, et see on nii kunstlik, miks me peame niimoodi näitlema. Aga just seepärast peabki, et me õpiks ära uue tehnika ja seda teadlikult ellu rakendades omandaksime selle autopiloodil. Kui Sa kingapaela täna kinni seod, kas Sa mõtled sellele, kuidas see käib? Ei mõtle. Aga kui oled väike laps ja Sulle õpetati, kuidas kingapaela siduda, siis pidid seda teadlikult harjutama palju kordi, et see oskus automaatselt välja tuleks.
Ma näen ja ma unustan.
Ma kuulan ja ma mäletan.
Ma teen ja ma mõistan!
Hiina vanasõna
Olen ligi kakskümmend aasta harjutanud teadlikult seda, et kontrollin, mida mõtlen ja hoian oma mõtted parimal tulemusel. Teen seda, teades mõtete jõudu ja mõistes tagajärgi, mida inimene oma mõtlemisega võib tekitada. Mis iganes näen, tajun või kuulen, ei hakka ma oletama, mis halba võib nüüd juhtuda, vaid hoian teadlikult mõtted parimal lahendusel.
Kui möödun avariist, tunnen hetkeks kahjutunnet ja muret, kuid kohe võtan appi mõistuse ja küsin endalt, mida mina siin saan ära teha. Kui saan kedagi aidata, siis teen seda, kui ei, siis soovin mõttes, et asi laheneks kõigile osapooltele võimalikult hästi, liigun edasi ja unustan sündmuse. Rõõm oli ühel hetkel aru saada, et lahendustele orienteeritus ja nö positiivne mõtlemine töötab autopiloodil. Pideva uue oskuse harjutamise tulemusena olen saavutanud selle, et uus oskus on osa minust.
Nii toimib õppimise protsess olenemata teemast.
Lühendatud. Allikas raamat: Avalik esinemine ilma hirmuhigita.
***
Kui artikkel meeldis ja tahad lisa lugeda, siis igasuguseid huvitavaid nõuandeid leiab järgnevatest raamatutest.
Huvitavad ja arendavad raamatud!
|